Salam perjuangan

Salam perjuangan

HATI

Dalam salah satu haditsnya, Rasulullah SAW pernah bersabda sebagai berikut: “Menjadi bersihlah kamu, karena sesungguhnya Islam itu bersih.” (HR. Ibnu Hiban)

UJIAN-MU

Brngsiapa diuji lalu bersabar, dberi lalu bersyukur, dzalimi lalu memaafkan dn mnzalimi lalu bristighfar maka bg mreka kselamatan dn mreka trgolong org2 yg memperoleh hidayah. (HR. Al-Baihaqi)

JALAN-MU

Bukti cinta yang kukuh kepada Allah dan Rasul-Nya ialah berjihad, Maka berjihadlah dengan harta dan nyawamu

MILIK-MU

Ya Allah KAU hampirikanlah diriku ini kepada-Mu,Ya Allah sesungguhnya hidup matiku hanya untuk-Mu, Inginku capai cinta dan redha-Mu Ya Allah(^___^).

SYURGA-MU

Ya Allah, kekuasaan-Mu tiada tandingan mana2 makhluk-Mu, Engkau jadikan siang untuk hamba-Mu mencari rezeki-Mu, Engkau jadikan malam untuk hamba-Mu beribadat kepada-Mu..(^___^)

^^

Photobucket

Recent Posts

P.Z.R

smile

Bendera Rasululullah SAW

smile

Beberapa helai rambut Rasulullah SAW

smile

Sandal-sandal (terumpah) peninggalan Rasulullah SAW tercinta

smile

Sandal-sandal (terumpah) peninggalan Rasulullah SAW tercinta

smile

;"> Sandal-sandal (terumpah) peninggalan Rasulullah SAW tercinta

smile

Cap surat Nabi SAW

smile

Kotak milik putri tercinta Nabi SAW, Sayyidah Fatimah Az-Zahra R.A.

smile

Busur Panah Nabi SAW

smile

Mangkuk tempat minum Rasulullah SAW

smile

Peninggalan gigi dan rambut Nabi..

smile

Jejak Kaki Rasulullah SAW

smile

Jubah Nabi Muhammad, Rasulullah SAW

smile

Surat Nabi SAW kepada Raja Nijashi, Raja Habsyah

smile

Surat Nabi SAW kepada rakyat Oman, Arab Selatan

smile

Surat Nabi SAW kepada Kaisar Romawi abad ke- 7

smile

Surat Rasulullah SAW pada Raja Heraclius

smile

Surat Nabi SAW kepada Raja Muqauqas, Mesir

smile

Makan Siti Aminah, Ibunda Rasululllah SAW

smile

Berbagai pedang yang pernah dimiliki Nabi dengan nama-namanya

smile

. Berbagai pedang yang pernah dimiliki Nabi dengan nama-namanya ...

smile

. Berbagai pedang yang pernah dimiliki Nabi dengan nama-namanya ...

smile

Gagang Pedang “Hatf” Nabi SAW tampak lebih jelas

smile

Kunci Ka’bah Masa Nabi Muhammad SAW

smile

Berbagai pedang yang pernah dimiliki Nabi

smile

PINTU EMAS MAKAM NABI MUHAMMAD SAW

smile

Keranda dan makam Nabi panutan alam, Nabi Muhammad SAW

smile

Beberapa helai rambut Rasulullah SAW

smile

Wadah Kotak Gigi Rasulullah SAW

smile

Butiran pasir yang diambil dari makam Nabi Muhammad SAW

smile

Jejak Kaki Rasulullah SAW

smile

Bagian dari baju gamis Nabi SAW yang sudah sobek

smile

Baju gamis Nabi SAW yang lusuh dan robek-robek

smile

.

Topi Besi Rasulullah SAW

smile

the_clothers__staff_of_prophet_muhammad.jpg



Tuesday, June 7, 2011



Assalamualaikum..
Tibalah masanya untuk kita menanamkan sifat yang mana Rasulullah s.a.w selalu menjaganya...

Tanda kebahagiaan dan kesuksesan adalah tatkala seorang hamba semakin bertambah ilmunya maka semakin bertambah pula sikap tawadhu dan kasih sayangnya.

Semakin bertambah amalnya maka semakin meningkat pula rasa takut dan waspadanya. Setiap bertambah usianya maka semakin berkuranglah ketamakan nafsunya. Setiap bertambah hartanya maka bertambahlah kedermawanan dan kemauannya untuk membantu sesama. Dan setiap kali bertambah tinggi kedudukan dan posisinya maka semakin
dekat pula dia dengan manusia dan berusaha untuk menunaikan berbagai kebutuhan mereka serta bersikap rendah hati kepada mereka.

Dan tanda kebinasaan yaitu Tatkala semakin bertambah ilmunya maka bertambahlah kesombongan dan kecongkakannya. Setiap bertambah amalnya maka bertambahlah keangkuhannya, dia semakin meremehkan manusia dan terlalu bersangka baik kepada dirinya sendiri. Semakin bertambah umurnya maka bertambahlah ketamakannya. Setiap bertambah banyak hartanya maka dia semakin pelit dan tidak mau membantu sesama. Setiap kali meningkat kedudukan dan derajatnya maka bertambahlah
kesombongan dan kecongkakan dirinya.

Ibarat padi kian berisi kian merunduk


وَلَا تُصَعِّرۡ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمۡشِ فِى ٱلۡأَرۡضِ مَرَحًا‌ۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخۡتَالٍ۬ فَخُورٍ۬
Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.
(Surah Luqman 31: Ayat 18)

Monday, June 6, 2011

Perhiasan dan Keindahan..



Kali ini ana kongsi sikit artikel yang ana petik dari salah satu web dari sahabat ana...
Artikel ni menerangkan tentang betapa pentingnya keindahan dan perhiasan sehinggakan Allah menyukai keindahan...
Selamat membaca....


Kemungkinan besar sebahagian kita berpendapat Islam bukanlah agama perhiasan dan keindahan. Tidak boleh dandan rambut, tidak boleh pakai barang kemas, tetapi boleh bersolek, tidak boleh warnakan kuku, tidak boleh cukur bulu kaki, tidak boleh berfesyen, bahkan bersanggul sekali pun tidak boleh. Serba serbi tidak boleh, Islam dianggap agama comot, kusut lagi tanpa perhiasan.

Apa yang benar ialah sebaliknya, Islam amat menekankan perhiasan dan keindahan. Bahkan keindahan itu adalah sesuatu yang disukai oleh Allah. Buktinya, pada satu ketika Rasulullah pernah bersabda: “Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat seberat biji sawi kesombongan.” Lalu ada yang bertanya: “Sesungguhnya seseorang yang menyukai agar bajunya elok dan kasutnya elok (apakah ini termasuk kesombongan)?” Rasulullah menjawab: “Sesungguhnya Allah itu indah (dan) menyukai yang indah. Kesombongan itu ialah menolak kebenaran dan meremehkan manusia.” [Shahih Muslim, no: 131]

Dalam sebuah riwayat yang lain, seorang lelaki yang tampan datang menemui Rasulullah dan bertanya: “Wahai Rasulullah! Saya menyukai keindahan dan saya telah diberi keindahan (oleh Allah) sebagaimana yang anda lihat ini sehinggakan saya tidak suka jika ada orang lain yang (keindahannya) melebihi saya, meski pun sekadar tali kasut. Apakah ini termasuk perasaan sombong?” Rasulullah menjawab: “Tidak, akan tetapi kesombongan itu ialah menolak kebenaran dan meremehkan manusia.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 4092]


Keindahan Rambut.

Di antara keindahan seseorang yang Islam berikan penekanan ialah rambutnya. Rasulullah menegaskan: “Sesiapa yang memiliki rambut maka hendaklah dia memuliakannya.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 4163] Termasuk erti memuliakan rambut ialah menjaga panjang-pendeknya, menjaga kebersihannya, meminyakkannya agar tahan lagi lembut, mengikatnya (sanggul) serta menyikatnya agar kemas lagi terurus.

Merujuk kepada amalan menyikat, Jabir bin Abdullah menerangkan bahawa Rasulullah pernah datang menziarahi rumahnya. Lalu baginda melihat seseorang yang rambutnya kusut terpacak-pacak, lantas menegur: “Tidakkah orang ini boleh mendapatkan sesuatu yang dapat digunakan bagi merapikan rambutnya?” Kemudian baginda melihat pula seseorang yang bajunya kotor, lantas menegur: “Tidakkah orang ini boleh mendapatkan air agar dia dapat mencuci bajunya?” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 4062]

Turut dalam konteks memuliakan rambut ialah mewarnakannya jika ia sudah beruban. Berkenaan uban atau rambut putih, Rasulullah melarang kita daripada mencabutnya kerana: “…itu adalah cahaya orang mukmin.” [Shahih Sunan Ibn Majah, no: 3721] Pun begitu, kita dianjurkan untuk mewarnakan rambut yang sudah beruban. Rasulullah pernah melihat Abu Quhafah – yakni ayah Abu Bakar as-Shiddiq – di mana rambut dan janggutnya sudah berwarna putih kerana uban. Rasulullah menganjurkan kepada beliau: “Warnakanlah (rambut dan janggut anda) dengan sesuatu asalkan dijauhkan warna hitam.” [Shahih Muslim, no: 3925]

Sekali pun belum beruban, kita tetap dianjurkan untuk mewarnakannya kerana: “Orang Yahudi dan Nasrani tidak mewarnakan rambut mereka, maka selisihilah mereka (dengan mewarnakan rambut anda).” [Shahih Muslim, no: 3926] Baginda juga melanjutkan: “Sesungguhnya yang terbaik untuk digunakan sebagai pewarna rambut ialah inai dan katam.” [Shahih Sunan Ibn Majah, no: 3622] al-Katam ialah sejenis tumbuhan yang memberikan warna hitam kemerahan.

Perkara penting berkenaan mewarnakan rambut ialah sah atau tidak wudhu’ dan mandi hadas (mandi wajib). Para ilmuan berbeza pendapat dalam persoalan ini. Sebahagian mereka berpendapat ia tidak sah kerana pewarna itu menghalang air dari menyentuh rambut. Sebahagian lagi berpendapat sah jika pewarna itu diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan seperti inai (Henna). Terakhir, ada yang berpendapat sah dengan apa jua pewarna kerana Rasulullah telah menganjurkannya tanpa mengambil kira hukum wudhu’ dan mandi hadas. Padahal jika ia memberi kesan kepada sah atau tidak, pasti Rasulullah akan menjelaskan hukumnya. Lebih dari itu, pewarna tersebut sebenarnya “bergabung” dengan sel-sel rambut sehingga menjadi sebahagian dari rambut. Ini berbeza dengan alat-alat solek yang hanya menumpang di atas kulit dan tidak menjadi sebahagian dari kulit.

M

Batas-Batas Keindahan Rambut.

Meski pun Islam menekankan keindahan rambut, terdapat beberapa batas atau syarat yang digariskan.

Pertama, janganlah terlalu memberi perhatian kepada penjagaan rambut sehingga leka dari tujuan utama Allah meletakkan kita di muka bumi ini. Bagi mengawal kita daripada leka dengan penjagaan rambut, seorang sahabat yang pernah mendampingi Rasulullah selama empat tahun menerangkan: “Rasulullah melarang kami menyikat rambutnya setiap hari.” [Shahih Sunan al-Nasa’e, no: 5054] Hadis ini bersifat kiasan, ertinya jangan berlebih-lebihan dalam menjaga keindahan rambut. Sebaliknya bersederhanalah dan dudukkanlah ia di pertengahan. Termasuk dalam bersederhana ini ialah tidak membelanjakan wang yang banyak semata-mata untuk mendandan rambut.

Kedua, dalam rangka memuliakan dan mengindahkan rambutnya, wanita dilarang mendedahkan kepada orang ramai. Para wanita boleh berhias untuk keseronokan diri sendiri dan dianjurkan berhias kepada suaminya. Namun apabila keluar ke khalayak ramai, wanita hendaklah menutup auratnya di mana rambut termasuk salah satu dari aurat tersebut.

Ketiga, tidak termasuk dalam anjuran menjaga keindahan rambut untuk memakai rambut palsu, mengikat sanggul unta dan mencabut uban. Semuanya dilarang oleh Islam dengan dalil-dalil yang telah dikemukakan dalam edis-edisi Dara.com sebelum ini.

Keempat, dalam rangka memuliakan rambut dan menjaga keindahannya, hendaklah sentiasa waspada dengan perasaan ujub atau meremehkan orang lain. Ini kerana sedetik dari perasaan buruk sedemikian akan melayakkan anda ke neraka sepertimana hadis-hadis yang dikemukakan di permulaan artikel ini.

Selawat



Salam buat semua pegunjung...
Tajuk ini mungkin simple bagi kita...
Tapi mungkin banyak fadhilat dia...
Insyallah kita akan cuba amalkannya...

Dalam surah al-Ahzab ayat 56, Allah berfirman: “Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat kepada Nabi (Muhammad); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.”


Demikian firman Allah yang sekali gus menjadi fokus ruangan Cahaya Rohani bulan ini. Allah memulakan ayat di atas dengan menerangkan bahawa Diri-Nya dan para malaikat-Nya berselawat kepada Nabi Muhammad. Maksud selawat Allah kepada Nabi Muhammad ialah pujian dan pengagungan Allah kepada baginda. Sementara maksud selawat para malaikat ialah mendoakan keberkatan kepada baginda. Ayat di atas dilanjutkan dengan perintah agar kita umat Islam turut berselawat dan memberi salam kepada Nabi Muhammad.

Semua ini menjadi bukti yang kukuh bahawa Muhammad memiliki kedudukan yang istimewa di sisi Allah, makhluk-makhluk di langit dan di bumi. Ia secara automatik membatalkan hujah golongan anti hadis yang menyatakan Muhammad hanyalah manusia biasa yang membawa al-Qur’an sepertimana seorang posmen yang membawa surat. Seandainya baginda seorang manusia biasa, sudah tentu Allah tidak akan berfirman sebagaimana ayat 56 surah al-Ahzab di atas.

Bagaimana Cara Berselawat?

Merujuk kepada ayat di atas, para sahabat telah bertanya kepada Rasulullah tentang bagaimana cara berselawat kepada baginda. Lalu baginda menjawab dengan mengajar cara bacaan selawat. Bacaan itu adalah apa yang selalu kita baca ketika duduk tasyahud dalam solat setiap hari. [Shahih al-Bukhari, no: 4797] Di dalamnya terkandung ucapan salam kepada Rasulullah: “Assalamu ‘alaika aiyyuhan Nabi, waRahmatullahi waBarakatuh.” Di dalamnya juga terkandung ucapan selawat kepada Rasulullah, iaitu apa yang dimulai dengan “Allahumma sholli ‘ala Muhammad…” hinggalah “…innaka hamidun majdi”.

Perlu dingatkan bahawa apa yang diajar oleh Rasulullah merupakan sebaik-baik selawat ke atas baginda. Atas nota ini, maka terdapat dua perkara yang ingin saya gariskan. Pertama, hendaklah kita mengulangkaji bacaan selawat kita dan menyemaknya bagi memastikan ia bertepatan dengan apa yang diajar oleh Rasulullah dalam hadis baginda yang sahih. Apa yang dipelajari dan dihafal pada zaman sekolah lama dulu tidak mencukupi kerana mungkin tanpa disedari kita telah mengurangi atau menambahi sesuatu lafaz atau kalimah.

Kedua, tidak ada selawat yang lebih baik, lebih utama dan lebih bernilai berbanding apa yang diajar oleh Rasulullah. Baginda merupakan penjelas al-Qur’an dan baginda telah menjelaskan apa yang diperintahkan oleh ayat 56 surah al-Ahzab di atas. Perkara kedua ini saya gariskan kerana terdapat banyak selawat lain yang dibuat-buat oleh manusia, di mana mereka mendakwa ia adalah lebih baik.

Di antaranya ialah Selawat Munjiyat, Selawat Syifa’ dan Selawat Nur. Mereka membuat selawat-selawat atas dakwaan ingin membuktikan kecintaan yang lebih kepada Rasulullah. Ini adalah tujuan yang betul tetapi dengan cara yang salah. Bukti mencintai seseorang ialah melakukan apa yang disukai oleh orang yang dicintai, bukan apa yang disukai oleh orang yang mencintai. Yang terakhir hanyalah bukti bahawa orang itu mencintai dirinya sendiri dan bukan orang yang dia dakwa dicintainya.

Ada juga yang mendakwa selawat-selawat tersebut memiliki kemujaraban tertentu. Selawat Syifa’ umpamanya, didakwa boleh menyembuhkan penyakit. Padahal apa yang diajar oleh Rasulullah ketika sakit ialah berdoa kepada Allah, jumpa doktor untuk berubat dan bersabar, bukan berselawat kepada baginda kerana baginda tidak mempunyai kuasa untuk menyembuhkan. Oleh itu ketepikanlah pelbagai selawat buatan manusia dan ayuh kita kembali kepada selawat yang diajar oleh Rasulullah sahaja.



Anjuran Berselawat.

Sesiapa yang berselawat kepada Rasulullah dengan ikhlas dan betul akan menerima ganjaran yang besar. Maksud ikhlas ialah berselawat semata-mata kerana melaksanakan firman Allah dalam ayat 56 surah al-Ahzab dan bukan kerana sesuatu hajat umpama sembuh dari penyakit. Maksud betul ialah berselawat sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah, tanpa tambahan umpama “Saidina” atau dengan selawat buatan manusia.

Antara ganjaran yang bakal diterima ialah sebagaimana sabda baginda: “Sesiapa yang berselawat ke atasku sekali, Allah berselawat ke atasnya sepuluh kali.” [Shahih Muslim, no: 577] Dalam hadis lain: “Sesiapa dari kalangan umatku yang berselawat kepadaku dengan ikhlas dari dalam hatinya, maka dengan (selawat itu) Allah berselawat ke atasnya sepuluh kali, mengangkat baginya sepuluh darjat, mencatat baginya sepuluh kebaikan dan menghapuskan baginya sepuluh keburukan.” [Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no: 1659]

Sekali pun Rasulullah sudah meninggal dunia, ucapan selawat daripada orang yang hidup tetap akan disampaikan kepada baginda. Rasulullah bersabda: “Di mana jua kalian berada, berselawatlah kepadaku kerana sesungguhnya selawat kalian sampai kepadaku.” [Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no: 1665] Pada ketika yang lain baginda mengingatkan: “Tidaklah seseorang mengucapkan salam kepadaku melainkan Allah mengembalikan ruhku sehingga aku menjawab salamnya.” [Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no: 1666] Kedua-dua hadis ini juga menunjukkan bahawa kita tidak perlu “kirim salam” kepada Rasulullah melalui saudara-mara atau rakan-rakan yang akan pergi menunaikan haji atau umrah.

Jika orang yang berselawat mendapat ganjaran yang besar, maka orang yang enggan berselawat akan mendapat balasan yang sebaliknya. Rasulullah mengingatkan: “Orang yang kedekut ialah sesiapa yang apabila aku disebut di sisinya, dia tidak berselawat ke atasku.” [Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no: 1683] Baginda juga pernah bersabda: “Alangkah hinanya orang yang aku disebut di sisinya lalu dia tidak berselawat ke atasku.” [Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no: 1680]

Oleh itu apabila kita mendengar atau membaca “Nabi” atau “Rasulullah”, hendaklah kita segera berselawat kepada baginda. Ucapan selawat yang ringkas ialah “shallallahu ‘alaihi wasallam” sementara yang panjang lagi terbaik ialah sebagaimana dalam bacaan tasyahud. Hendaklah kita melazimkan diri agar tidak lupa kerana sesiapa yang lupa atau mengabaikannya “…maka dia akan disimpangkan dari jalan ke syurga” [Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no: 1681]

Hanya Sampingan..^_^

:::Andai Bertemu dan Berpisah Kerana Allah:::

Ulama Pewaris Nabi

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More